Η Μάσκα της Βίας 30/05/2022
Η ΜΑΣΚΑ ΤΗΣ ΒΙΑΣ - ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ(μεταφόρτωση από youtube)
Η Ελληνική Εταιρεία Συμβουλευτικής και Προσανατολισμού πραγματοποίησε την Τρίτη, 15 Φεβρουαρίου 2022 διαδικτυακή επιστημονική εκδήλωση με θέμα : Η Μάσκα της Βίας (1. Βία, παιδική ηλικία και εφηβεία, 2. Τραύματα παιδικής ηλικίας και επιθετικότητα ως κραυγή αγωνίας, 3. Πανδημία έμφυλης βίας). Η παρακολούθηση της εκδήλωσης ήταν δωρεάν μέσω της πλατφόρμας zoom ενώ μεταδόθηκε και από το καναλι της ΕΛΕΣΥΠ στο youtube.
Οι μαθήτριες και οι μαθητές της Γ' τάξης του σχολείου μας ενημερώθηκαν για την εκδήλωση και αρκετοί την παρακολούθησαν είτε ζωντανά μέσω της πλατφόρμας zoom είτε αργότερα μέσω youtube (όπου παραμένει διαθέσιμη). Τα ερεθίσματα πολλά...το ενδιαφέρον μεγάλο...ακολούθησαν συζητήσεις εντός και εκτός τάξης...μεγάλος προβληματισμός για θέματα τόσο επίκαιρα. Στη συνέχεια ορισμένοι κατέγραψαν τις σκέψεις τους...
Μαθήτρια Γ' Τάξης
Αυτό που αποκόμισα από την παρουσίαση «Η μάσκα της βίας» είναι διάφορες αρχές δικαιωμάτων για παιδιά όπως να έχουν άποψη στα θέματα που τα αφορούν, να συμμετέχουν σε διαδικασίες εκφράζοντας τη γνώμη τους, πάντα σε συνάρτηση με την ωριμότητά τους και την αξιοπρέπεια που τους αρμόζει. Δεν πρέπει να υποβάλλονται σε εξευτελιστικές συμπεριφορές ούτε σε φαινόμενα βίας που προκαλούνται από απόρριψη, έλλειψη αγάπης, άγχος και ψυχικό πόνο. Η βία οδηγεί τον άνθρωπο σε αυτοκαταστροφικές συμπεριφορές που επηρεάζουν και το περιβάλλον τους. Η βία έχει τη μορφή του ρατσισμού προς τους μετανάστες και τα παιδιά με αναπηρίες και της ομοφοβίας. Τρόποι που θα βοηθούσαν στην επίλυση του προβλήματος είναι η αποδοχή αυτών των παιδιών από την οικογένεια, η αυτοεκτίμηση, η ενσυναίσθηση και κυρίως η αγάπη. Σημαντική είναι η δουλειά των ψυχολόγων και των κοινωνικών λειτουργών.
Μαθήτρια Γ' Τάξης
«Η μάσκα της βίας» μού φάνηκε μια ενδιαφέρουσα παρουσίαση, κατά την οποία ειδικοί επιστήμονες μίλησαν για το φαινόμενο που απασχολεί όλο τον κόσμο δηλ. την αύξηση της παραβατικότητας και της βίας στα σχολεία και ευρύτερα στην κοινωνία. Χαρακτηριστικά, μού έμεινε η άποψη της κας Δημητρίου η οποία παρουσίασε το πρόβλημα δικαιολογώντας τη συμπεριφορά των παιδιών και έδειξε πού πραγματικά συναντάται το πρόβλημα. Όπως εξήγησε, τα παιδιά χρειάζονται μια καλή αγωγή, να εισακούγονται οι απόψεις τους και να τα σέβονται. Η παιδική ηλικία τόνισε, είναι καθοριστική για τη μετέπειτα συμπεριφορά τους. Με γέμισε θυμό ο άδικος θάνατος του Άλκη στη Θεσσαλονίκη από συνομήλικους. Γιατί να συμβεί; Το τελικό μου συμπέρασμα είναι ό,τι και αν συμβαίνει στη ζωή μας θα πρέπει να το λέμε σε πρόσωπα της εμπιστοσύνης μας. Όσο για τη συμπεριφορά των παιδιών με έκανε να αναθεωρήσω κάποια πράγματα. Ποτέ κανείς δεν πρέπει να νιώσει μόνος και μειονεκτικά. Και επειδή όλα ξεκινούν από την παιδική ηλικία το παιδί πρέπει να νιώσει αποδοχή, σεβασμό και τρυφερότητα πρώτα από την οικογένειά του και έτσι θα βγει στην κοινωνία μεταδίδοντας όλα αυτά στις συναναστροφές του.
Μαθήτρια Γ' Τάξης
Στη «μάσκα της βίας» μιλάνε για τα δικαιώματα των παιδιών στη σχολική και εφηβική ηλικία, έτσι όπως έχουν οριστεί από τον ΟΗΕ και το Συμβούλιο της Ευρώπης. Για τα εργαζόμενα και ασυνόδευτα παιδιά, που έχουν δικαίωμα στην αξιοπρέπεια, την ελευθερία και την ίση μεταχείριση. Δικαίωμα υπέρτατο των παιδιών να έχουν γνώμη και άποψη. Να έχουν φροντίδα και όχι άγχος, βασανιστήρια και εξευτελισμό. Να προστατεύονται από τις διακρίσεις, κυρίως παιδιά μεταναστών, Ρομά και με αναπηρίες. Να έχουν εμπιστοσύνη στις Αρχές και να μπορούν να καταγγείλουν όποιον τα απειλεί. Η βία μπορεί να έχει μη αναστρέψιμες επιπτώσεις. Η βία είναι παραβατική συμπεριφορά. Οι γονείς δίνουν προτεραιότητα στην εργασία και παραμελούν τα παιδιά τους. Αυτά ζητούν από τους μεγάλους να ασχοληθούν μαζί τους, να τους δίνουν σημασία, αλλά όταν αυτό δε γίνεται νιώθουν απόρριψη. Έτσι, η υπερβολική ενέργειά τους διοχετεύεται σε λάθος κατεύθυνση π.χ. σε ουσίες που καταστρέφουν και τιμωρούν το σώμα τους. Η έλλειψη συναισθηματικών δεσμών με την οικογένεια οδηγεί αργότερα σε παραβατική συμπεριφορά. Σ’ αυτό συμβάλλουν τα οικονομικά και κοινωνικά προβλήματα. Μεγάλη σημασία δίνεται στην κακοποίηση και κακομεταχείριση μέσα στην οικογένεια. Η βία λειτουργεί σαν ενίσχυση της ταυτότητας της ομάδας.
Η απόρριψη της θηλυκότητας ενισχύει τον ανδρισμό και αναπαράγει την ανισότητα των φύλων. Παίζει μεγάλο ρόλο η αποδοχή από την οικογένεια και οι συναισθηματικοί δεσμοί στα πρώτα παιδικά χρόνια. Μια ακραία μορφή βίας είναι οι γυναικοκτονίες. Ο εγκλεισμός της πανδημίας έχει οδηγήσει σε ενδοοικογενειακή βία. Το άγχος, η ανασφάλεια και τα οικονομικά προβλήματα επίσης. Τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης ΜΜΕ παρουσιάζουν με έναν πολύ διαφορετικό τρόπο απ’ ότι παλιότερα τις ειδήσεις που έχουν σχέση με τη βία. Τα παιδιά βρίσκονται σε αλληλεπίδραση με το περιβάλλον και έτσι εξοικειώνονται με τη βία και την παραβατικότητα μέσα από τα ηλεκτρονικά παιχνίδια. Το εκπαιδευτικό σύστημα πρέπει να γίνει λιγότερο πιεστικό. Η αποβολή είναι περιθωριοποίηση και δεν ωφελεί ουσιαστικά. Το σχολείο πρέπει να γίνει ελκυστικό, για να το αγαπήσουν τα παιδιά και να το φροντίσουν σαν το σπίτι τους. Τα σχολεία π.χ. έχουν νούμερα ενώ θα μπορούσαν να έχουν το όνομα ενός σπουδαίου ανθρώπου. Τα παιδιά θα πρέπει να έχουν γνώσεις που να μπορούν να τις εφαρμόσουν κάπου. Πρέπει να έχουν κριτική σκέψη και ανοιχτούς πνευματικούς ορίζοντες.